Weerman Leen de Koning

Weerman Leen de Koning

Nieuwerkerk a/d IJssel

Loading

VRIJWEL DROGE WEEK

De afgelopen week was het wat wisselend wat betreft de temperatuur, maar het bleef afgezien van een enkele lichte bui overwegend droog.

Vol enthousiasme stap je de vertrekhal van Schiphol binnen. De vakantie kan beginnen. Maar dan blijkt je vlucht vertraagd. Als er een storing op Schiphol is, komt dit meestal door het weer. Dat is niet alleen vervelend voor jou als reiziger, maar dit heeft ook grote gevolgen voor de veiligheid en de economie. Daarom bewaakt 24/7 een KNMI-waarnemer het weer op Schiphol.

Vanaf 1921 zitten er al KNMI’ers op Schiphol, maar sinds het huidige Schiphol in 1967 in gebruik werd genomen, hebben de waarnemers een werkplek op 37 meter hoogte. Ze zijn gehuisvest in de voormalige verkeerstoren, tegenwoordig Meteo- of Standbytoren genoemd. Peter de Vries en Andy Bakkenes zijn twee van deze waarnemers. Andy is sinds twee jaar in dienst en Peter heeft de luchthaven de afgelopen veertig jaar zien veranderen. Inmiddels is Schiphol uitgegroeid tot 2786 hectare met zes banen en ruim 1400 vliegbewegingen per dag.

De waarnemers zijn de oren en ogen van de meteorologen in de weerkamer in De Bilt

Verkeersleiding en piloten willen van minuut tot minuut op de hoogte worden gehouden van het actuele weer. De waarnemers zijn daarnaast de oren en ogen van de meteorologen in de weerkamer in De Bilt. Andy: “Elk half uur doen we een ronde buiten op de omloop van onze toren. Zodra ik een verandering zie die niet in de verwachting zit, neem ik contact op met de mainport meteoroloog in de weerkamer in De Bilt.” Het weerrapport, inclusief een korte verwachting van de meteoroloog, wordt wereldwijd verspreid en onder andere uitgezonden via een radiofrequentie. Dit radiobericht, bestemd voor naderend en vertrekkend verkeer, wordt ontvangen in de cockpit. Het wordt ook gebruikt om de passagiers alvast te informeren over het weer op Schiphol.

Mist en onweer

Slecht zicht, vooral mist, maar ook lage bewolking, geeft de meeste problemen. Peter: “Niet alleen een piloot ziet minder, ook de luchtverkeersleider wil het liefst het vliegtuig zien. Gelukkig is er radar en apparatuur in het veld die assisteren bij het landen.” Uit oogpunt van veiligheid wordt wel de afstand tussen de startende en landende vliegtuigen vergroot. Met als gevolg dat er minder vliegbewegingen per uur zijn. Naast mist en lage bewolking kunnen dwarswind, winterse neerslag en onweer spelbreker zijn. “Bij onweer boven het vliegveld worden alle activiteiten op het platform gestaakt en kan er geen vliegtuig meer aanmeren of vertrekken”, aldus Peter. 

Waarnemen met het oog

Het belang van visueel waarnemen is zelfs toegenomen door het groeiend aantal vliegbewegingen

De techniek heeft de afgelopen decennia een enorme vlucht genomen, maar nog steeds kan het werk op de luchthaven niet volledig geautomatiseerd. Het belang van visueel waarnemen is zelfs toegenomen door het groeiend aantal vliegbewegingen. “Een automatisch weerstation geeft een puntmeting. Het registreert het zicht op dat punt en de bewolking daar recht boven. Wolken en mistbanken buiten het apparaat worden niet gezien. “Een waarnemer kan in één keer het hele veld overzien, de totale hoeveelheid en type bewolking en waar de mist zit”, legt Peter uit.

Daarnaast kan een waarnemer veel eerder reageren dan apparatuur. Andy vult aan: “De radar geeft vaak pas een bui aan als er neerslag uit valt en dan zit er nog enige vertraging in de distributie van gegevens. Wij zien buien ontstaan door naar de wolken te kijken en waarschuwen de meteoroloog.” Bij grote veranderingen worden er extra weerrapporten gemaakt. In een land waar niets zo veranderlijk is als het weer, is het belangrijk dat verslechteringen meteen gemeld worden. (bron KNMI)

De week begon maandag met flinke zonnige perioden, al trokken er wel sluierwolken over. Er stond een vrij stevige wind uit het noordoosten. Het werd ruim 23 graden.

De bewolking had dinsdag de overhand en pas aan het begin van de avond waren enkele opklaringen. Het was overdag koel en het werd maar 17 graden.

Aanvankelijk was er woensdag veel bewolking, maar in de loop van de dag kwam de zon er ook goed doorheen. Dankzij de zon werd het nog 20 graden. Het bleef droog.

De zon scheen aanvankelijk nog op donderdag, maar al snel werd de bewolking dikker. Uit de bewolking viel enige lichte regen, maar veel neerslag viel er niet. Het werd nog 20 graden.

Het was vrijdag weer een warme dag. Er waren zonnige perioden en wolkenvelden. Heel even werd de 25 graden gehaald.

Zaterdag waren er wolkenvelden, maar af en toe brak ook de zon door. Er vielen enkele druppels, maar het bleef overwegend droog. Het werd nog 21 graden.

De bewolking had zondag de overhand en er viel een lichte bui. Slechts af en toe brak de zon door. Tijdens deze momenten werd het nog even bijna 20 graden, maar na de lichte bui daalde in de middag de temperatuur naar ruim 16 graden.

De weerspreuk van de week:

Niet te koel, niet te zwoel, niet te nat, niet te droog:

juni vult de schuur hoog!

 

 

 

Week 24 temperatuur (°C)

Minimum   Maximum
Datum 2018 2017   2018 2017
MA 11-06 12.8 15.1   23.6 29.1
DI 12-06 14.8 15.2   21.0 22.1
WO 13-06 13.3 13.9   20.4 23.4
DO 14-06 12.9 12.2   20.2 25.3
VR 15-06 15.4 15.2   25.4 27.8
ZA 16-06 15.7 16.4   21.9 23.3
ZO 17-06 15.5 15.1   19.9 26.0

Week 24 neerslag (mm)

Datum 2018 2017
MA 11-06 0.0 0.0
DI 12-06 0.0 0.0
WO 13-06 0.0 0.0
DO 14-06 0.2 0.0
VR 15-06 0.0 0.0
ZA 16-06 0.0 0.0
ZO 17-06 0.2 0.0